0

Het verloop van medewerkers en het opnieuw invullen van een functie is tijdrovend, vaak kosten intensief en niet altijd simpel. Het vinden van de juiste match is geen vanzelfsprekendheid. Als je de juiste match gevonden hebt, hoe behoud je dit talent dan? Het is belangrijk om als organisatie kritisch te kijken naar wat jij kunt doen om medewerkers te behouden. Één duidelijke oplossing of wondermiddel om het verloop van medewerkers tegen te gaan is er niet. In dit blog schetsen we een aantal manieren waarop jij jouw medewerkers weer kunt betrekken en zo weet te behouden.

Inzichten
Als het om verloop van medewerkers binnen jouw organisatie gaat, zijn details erg belangrijk. Wat zijn nu precies de redenen dat medewerkers weggaan? Dit soort informatie verkrijg je door open en eerlijke exit-interviews te voeren. Het peilen van de tevredenheid onder de huidige medewerkers is ook erg waardevol. Betrokkenheidsonderzoeken stellen jou als organisatie in staat het sentiment onder medewerkers te meten en rode vlaggen te signaleren. Bedenk wel, als je om feedback vraagt, is het belangrijk dat je er daadwerkelijk iets mee doet!

Onboarding
De eerste 30 dagen van een nieuwe medewerker zijn cruciaal en dan met name de eerste dag. Een welkomstbloemetje, een persoonlijk bericht of een gezamenlijke lunch. Doe je best om te zorgen dat de nieuwe medewerker zich direct welkom voelt en zo snel mogelijk deel gaat uitmaken van het team. Het eerste gevoel zal een nieuwe medewerker altijd bij blijven en kan bepalend zijn voor de lange termijn!

Gedeelde visie
Medewerkers voelen zich gewaardeerd, zijn betrokken en loyaler als zij op de hoogte zijn van de visie. Communiceer daarom op alle niveaus zoveel mogelijk waar je heen gaat, en vooral hoe je daar wilt komen. Deel jouw visie en maak het zo een gedeelde visie. Wanneer medewerkers hun impact binnen het bedrijf niet direct kunnen zien, is dat kans dat zij afhaken groter. Dit vermindert de betekenis en productiviteit. Zorg dat jouw medewerker dagelijkse werkzaamheden aan organisatiedoelstellingen kan koppelen!

Feedback
Het ontvangen van positieve feedback vergroot het zelfvertrouwen van de medewerker. Hiermee bouw je ook vertrouwen op en is er meer ruimte als je constructieve feedback wilt geven. Er bestaan veel verschillende soorten ‘Employee recognition’- software. Investeren in deze tools is zinvol en kan bijdragen aan een positieve feedback cultuur waarin werknemers zich gewaardeerd voelen en samen kijken naar grote en kleine successen!

Ontwikkelmogelijkheden
Bied leer- en ontwikkelkansen aan. Onvoldoende groei- en ontwikkelmogelijkheden is een van de meestvoorkomende redenen voor een medewerker om een organisatie te verlaten of andere mogelijkheden te onderzoeken. Groeimogelijkheden staat met stip op nummer 1 voor de huidige werkzoekenden, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Een promotie kunnen aanbieden, behoort niet altijd tot de mogelijkheden. Gelukkig is het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden net zo aantrekkelijk als een opwaartse beweging!

Conclusie: hoe behoud je talent?
Verdiep je in de mening van medewerkers, vooral als zij besluiten weg te gaan. Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers zich direct vanaf de eerste maand thuisvoelen: de eerste indruk telt altijd! De visie van een organisatie of team is ook belangrijk. Zorg ervoor dat het een gedeelde visie wordt en medewerkers raken nog gemotiveerder. Waardering in de vorm van positieve feedback zorgt voor zelfvertrouwen. En tot slot, bied leer- en ontwikkelmogelijkheden aan!

Leave a Reply